Trzy kroki do sukcesu - szkolenia - Lauren Peso Polska S.A.

Trzy kroki do sukcesu

Szybki wzrost zainteresowania biznesowymi szkoleniami jest chyba najlepszym świadectwem dojrzewania naszego rynku do europejskich standardów. Przecież jeszcze kilka lat temu wydawało się, że wysyłanie pracowników na doszkalające kursy jest zbędnym obciążeniem budżetu – dziś nie sposób wyobrazić sobie bez nich poważnego biznesu. I dobrze! Rosnąca precyzja coachingowych narzędzi pozwala wyzwolić w każdym człowieku więcej potencjału, co nie tylko sprzyja poprawie osiągnięć przedsiębiorstwa - ale jest też doskonałym fundamentem dla samorealizacji na płaszczyźnie indywidualnej. Co dość naturalne: by sprostać rosnącemu zainteresowaniu tą tematyką, jedna po drugiej zaczęły powstawać firmy specjalizujące się w organizacji różnego typu szkoleń. I to trzeba ocenić pozytywnie – dzięki stałemu poszerzaniu oferty i coraz ściślejszemu dostosowaniu prowadzonych szkoleń do potrzeb konkretnej jednostki, dziś można odpowiedzieć już niemal na każdą szkoleniową potrzebę. Dlaczego więc mówimy o tym z pewną ostrożnością? Przede wszystkim dlatego, że – jak zwykle w takich wypadkach – lawinowy wzrost ilości firm zajmujących się szkoleniami niż zawsze pociągał za sobą dbałość o ich jakość.

Doczekaliśmy się w końcu sytuacji, w której dobre szkolenia są taką rzadkością, że pracodawcy znów boją się inwestować w swoich pracowników. Tym razem wcale nie dlatego, żeby uznawali to za niepotrzebne – ale dlatego, że nie chcą wydawać pieniędzy na niepewny produkt. Warto więc chyba odpowiedzieć na pytanie, czy te obawy są uzasadnione, a także zastanowić się, co wpływa na jakość szkolenia.

Coraz szerzej rozpowszechnia się opinia, że na całym rynku jest zaledwie kilka marek, które gwarantują właściwy poziom prowadzonych kursów. Najczęściej bywa tak, że renoma związana jest przede wszystkim ze stażem w branży. A przecież każdy, kto choć pobieżnie interesował się kiedyś tematyką, wymieni kilka przedsiębiorstw, które zbudowały nasz rynek. Adrian Tabor - Wiceprezes Lauren Peso Polska S.A, , trener i coach z wieloletnim doświadczeniem opowiada nam co jego zdaniem wypływa na dobrze przeprowadzone szkolenie: „Wielokrotnie się nad tym zastanawiałem. Odpowiedź jest prosta, tak naprawdę do sukcesu prowadzą trzy kroki: elastyczność, kreatywność i praktyka. Elastyczność - po to, by potrafić dopasować każde szkolenie zarówno do potrzeb rynku, jak i oczekiwań konkretnego kursanta. Kreatywność – po pierwsze w budowie nowatorskich szkoleń, po drugie jako ich finalny efekt. Osoba, która nauczyła się kreatywnie myśleć, to z reguły skuteczny uczestnik rynku pracy, niezależnie już do dziedziny, którą się zajmuje. No i praktyka, która jest chyba najjaśniejszym elementem, bo dużo się o niej ostatnio mówi. Ale to chyba zrozumiałe, że obecnie teoria rzadko wystarcza. Rynek pracy zmienia się z minuty na minutę i liczą się specjaliści, którzy potrafią działać, a nie teoretyzować. Dlatego tak duży nacisk należy położyć właśnie na praktykę, żeby przeszkolona osoba mogła skończyć swój kurs we wtorek, a już w środę posłużyć się przyswojonymi umiejętnościami. Wbrew pozorom - mało który twórca szkoleń to potrafi”.

Wszystko to brzmi być może dość naturalnie - ale przecież okazuje się, że wcale nie jest w branży szkoleń codziennością. Dlaczego tak się dzieje? Być może dlatego, że budowa przemyślanego szkolenia nie jest kwestią dwóch minut: ale raczej długotrwałej obserwacji, połączonej z analizą i wnioskowaniem. To oczywiście ciągnie ze sobą nakłady finansowe, wymaga także cierpliwości oraz sporego wyważenia w przekładaniu nowych obserwacji na nowe narzędzia szkoleniowe. Po prostu: wbrew pokusie, nie można tego robić na chybcika. Nie każdy twórca szkoleń chce się z tym liczyć. Właśnie z tego powodu rynek cierpi na zalew szkoleń, których jakość pozostawia tak wiele do życzenia. Trudno nawet znaleźć remedium na ten problem. Chyba jedyną radą, jaka przychodzi do głowy, jest ta, by ufać firmom, która potwierdziły już swoje kompetencje. Gdy przyjdzie co do czego okaże się łatwo, ze nie ma ich wcale tak duża: ale także, że jakość ich usług pozostaje niezmiennie wysoka.

Pozostaje mieć nadzieję, że rynek będzie potrafił się samemu obronić – i finalnie dobijemy w końcu do zachodniego standardu. Nawet jeśli gospodarka spowolniła z powodu utrzymującego się kryzysu, nie miejmy wątpliwości: kiedy tylko wszystko wróci na właściwe tory, również popyt na szkolenia powtórnie. Warto żeby i wtedy pamiętać o cechach charakteryzujących  dobre szkolenie.

2013-01-17
aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
Wyniki testu Gallupa dostarczają nam wiedzy, jak pracownicy lub kandydaci do pracy rozwiązują swoje problemy, pozyskują wiedzę i współdziałają z innymi. Dzięki temu wiemy, jakimi zasobami dysponujemy i w czym może tkwić źródło naszego sukcesu, jako całej organizacji.
wiecej