Atmosfera w pracy
Najważniejszą kwestią jest otwarta komunikacja w zespole. Informacje i polecenia dla zespołu powinny być jasne i konkretne. Każdy z członków zespołu powinien mieć możliwość wyrażania swoich opinii. Lider zachęcający do otwartego wyrażania myśli i uczuć, przeciwdziała ewentualnym konfliktom wynikającym z niedomówień.
Otwarta komunikacja opiera się na wzajemnym zaufaniu, a odmienne zdania nie mogą być zarzewiem konfliktów, a twórczą dyskusją prowadząca do konstruktywnych wniosków. Menedżer powinien co jakiś czas przeprowadzać z członkami zespołu rozmowy o tym, jak się czują w miejscu pracy, z czego są zadowolenia, a co chcieliby by zmienić. Takie konsultacje zbliżają szefa do pracowników i dają im poczucie wpływu na kreowanie środowiska pracy. Manager dzięki wskazówkom może podjąć konkretne działania w celu poprawy atmosfery w miejscu pracy.
Motywowanie pracowników
Dobry lider potrafi zmotywować pracowników wewnętrznie. Istotnym elementem motywowania jest pochwała na forum zespołu. Motywuje ona tylko chwaloną osobę ale również pozostałych członków zespołu. Pochwała może być w formie ustnej, listu gratulacyjnego czy nagrody finansowej lub rzeczowej. Wiele firm prowadzi wybory pracownika miesiąca. Taki konkurs wpływa motywująco na całą grupę. Istotne jest dotrzymywanie słowa przez przełożonego. Jeśli obiecał podwładnym nagrodę po sfinalizowaniu ważnej umowy, musi dotrzymać słowa. W przeciwnym razie straci wiarygodność i kolejne obietnice motywacyjne nie będą traktowane poważnie. Meneger powinien jednak uważać żeby nagrody nie spowszedniały, dlatego nie powinien ich nadużywać, gdyż stracą one swoją wartość. Karanie podwładnych nie jest niczym przyjemnym zarówno dla lidera jak i dla podwładnego. Kary są silnym motywatorem jednak ich częste używanie może działać demotywująco na cały zespół. Trzeba ich używać rozważnie. Nagrody powinny być wykorzystywane do motywowania częściej niż kary.
Jasno określone obowiązki
Podobnie sprawa się ma jeśli chodzi o zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników. Każdy powinien mieć jasno określone obowiązki i wyznaczone cele. Ułatwia to prace oraz pozwala na rozliczenie pracownika z efektów jego pracy. Podwładni preferują jasno wytyczone cele i obowiązki, ponieważ redukuje to lęk przed popełnieniem błędów. Menedżerowi jest łatwej rozliczać pracowników z efektów ich pracy.
Menedżer musi umieć delegować zadania. Jeśli wszystko robi sam, okazuje sowim pracownikom brak zaufania i wiary w ich kompetencje. Podobny efekt osiągnie nadmiernie często kontrolując podwładnych.
Najczęściej popełniane błędy
Praca menedżera stawia przed pracownikiem szereg różnorodnych wymagań. Zwłaszcza świeżo mianowani liderzy narażeni są na popełnianie błędów. Najczęściej jest to nadmierne spoufalanie się z pracownikami, żeby zyskać ich sympatię. Lider jest członkiem zespołu i przełożonym jednocześnie. Nadmierna poufałość może spowodować utratę autorytetu w zespole. I odwrotnie, zbyt duży dystans powoduje brak zaufania, traktowanie menegera jak kogoś z zewnątrz.Nowo mianowani kierownicy często chcą jak najszybciej wykazać efektywność swojej pracy przed szefostwem, dlatego często kładą ogromny nacisk na osiąganie wyników. Takie działanie działa krótkoterminowo. Podwładni chcą wykazać się przed nowym przełożonym i wzmagają swoje wysiłki, jednak jeśli poczują się jak trybiki maszyny ich motywacja szybko i gwałtownie spadnie i trudno będzie to naprawić.
Nieumiejętność trzymania emocji na wodzy to najcięższy grzech menedżera. Lider aby był szanowany przez grupę musi mieć nie tylko autorytet ale i jej szacunek. Nikt jednak nie szanuje osób które podnoszą głoś na innych lub co gorsza ich obrażają. Każdy menedżer powinien traktować swoich podwładnych z należnym szacunkiem, w końcu gdyby nie oni jego stanowisko nie miałoby racji bytu.
Skuteczne i sprawne zarządzanie jest uzależnione od predyspozycji i umiejętności lidera. Zespól pracowników potrzebuje lidera, który będzie nim sprawnie zarządzał i motywował do osiągania wspólnych celów. Sprawny lider powinien dbać o zespół aby praca nie była tylko obowiązkiem, a żeby w zespole panowała odpowiednia atmosfera, oparta na komunikacji, zaufaniu, szacunku i otwartości.