W jaki sposób można wykorzystać neuromarketing i na czym on polega ?
Robert Panek, trener : Przedstawiciele wielu firm takich jak: banki, firmy zajmujące się zakupy.jpg marketingiem a także wielcy kreatorzy mody chcą uzyskać odpowiedź na powyżej zadane pytanie.
Najważniejsze jest odkrycie związków pomiędzy działaniem mózgu a zachowaniem ludzi.
Wiemy już , że nie istnieje bezpośredni związek między określoną sferą mózgu a tak złożonym procesem jak akt zakupu.
Naukowcy wiedzą już jaki ośrodek mózgowy odpowiada za emocje, podejmowanie decyzji a jaki za dokonywanie wyboru. To bardzo ważna informacja dla przedsiębiorstw, które aby tę wiedzę wykorzystać muszą dysponować odpowiednimi środkami. Badania są drogie i długotrwałe.
Jednak firmy chciałyby wykorzystać wiedzę o mózgu do zwiększenia swoich obrotów a co za tym idzie – zysków firmy.
Jaki jest związek neuromarketingu z psychologią kognitywną?
Robert Panek : Psychologia poznawcza lub inaczej psychologia kognitywna, to dziedzina psychologii zajmująca się zagadnieniami poznawania przez człowieka rzeczywistości, tworzenia na tej podstawie wiedzy i wykorzystywania tej wiedzy w sterowaniu zachowaniem. Zakłada, że system poznawczy – umysł - zbudowany jest ze struktur, jakie tworzy, oraz procesów operujących na tych strukturach. Struktury nazywane są reprezentacjami poznawczymi, procesy zaś - procesami poznawczymi.
Psychologia poznawcza przyjmuje, że umysł - system poznawczy, czy też system przetwarzania informacji - tworzy wiedzę o rzeczywistości i potrafi wykorzystać ją do sterowania zachowaniem. Stąd też podstawowym problemem jest ustalenie, czym jest owa wiedza i jaki ma charakter, w jaki sposób jest ona tworzona i wykorzystywana.
Dlaczego warto szkolić się z neuromarketingu?
Robert Panek : Szkolenia z neuromarketingu pozwalają zdobyć wiedzę niezbędną dla udoskonalenia procesów marketingowych w nowoczesnych firmach w takich obszarach jak:
- zdobycie najnowszej wiedzy o umyśle Waszego konsumenta,
- posługiwanie się instrumentami jakimi naukowcy badają
podświadomość z ich wykorzystaniem w reklamie,
- zgłębienie historii neuromarketingu,
- zapoznanie się z przypadkami, konkretnych marek i reklam,
- udostępnienie menedżerom niedostępnych wcześniej rozwiązań,
które stworzą konkurencyjną przewagę.
Jakie przykłady kampanii z zastosowaniem wpływów neuromarketingu może Pan podać?
Robert Panek : Producent samochodów Daimler-Chrysler – badania dotyczą poprawy bezpieczeństwa jazdy a nie marketingu – jak twierdzi firma.
Producent sprzętu i oprogramowania telekomunikacyjnego ALCATEL – jak sprzedawać technologicznie zaawansowany produkt bez odwołania się do inteligencji kupującego.
Możemy również wymienić kampanie reklamowe takich koncernów jak: Coca-Cola, Procter & Gamble, General Motors, Kodak, Bank of America,Nestle.
Dlaczego neuromarketing zyskał taką popularność? Jak wyjaśnić jego fenomen?
Robert Panek : Jeżeli będziemy wiedzieli jaka jest reakcja najgłębiej położonych obszarówbuybutton.jpg mózgu to będziemy mogli dostarczyć klientom skutecznych bodźców .
Szacuje się, że amerykańskie firmy wydają rocznie na reklamę ponad 300 mld. dolarów z czego 40% reklam nie odnosi żadnego skutku.
Firma BrightHouse, Atlanta, USA prekursor w zastosowaniach neuromarketingu, na podstawie żmudnych badań, sformułowała tezę, że w mózgu człowieka istnieje „ buy button " taki przycisk kupna, że po jego uaktywnieniu klienci będą dokonywali niekontrolowanych zakupów.
Firma BrightHouse – w wyniku zaniepokojonej tym odkryciem opinii publicznej -umieściła oświadczenie, że przy obecnym poziomie wiedzy nie da się ustalić takiego przycisku kupna „buy button” . Jednakże wielu naukowców jest innego zdania.
Jednym słowem: Neuromarketing to nauka polegająca na wywieraniu wpływów. I to jest właśnie fenomen neuromarketingu.
Czym różni się neuromarketing od klasycznych badań marketingowych?
Robert Panek : Etapy procesu badawczego w badaniach marketingowych składają się z 11 podstawowych elementów:
1/ określenia celu badań,
2/ analiza sytuacji,
3/ określenie problemu badawczego,
4/ postawienie hipotez,
5/ analiza danych wtórnych,
6/ określenie metod zbierania danych pierwotnych,
7/ testowanie narzędzi badawczych,
8/ planowanie wyboru próbki,
9/ zebranie danych,
10/ analiza i interpretacja danych,
11/ przygotowanie raportu z badań.
Neuromarketing pozwala pozbyć się ze sfery marketingu wszystkich czynników nieracjonalnych i skupić się wyłącznie na poziomie naukowym. To wiedza o tym jak działa mózg i dlaczego ludzie decydują się na zakup danego produktu.
Robert Panek, trener : Przedstawiciele wielu firm takich jak: banki, firmy zajmujące się zakupy.jpg marketingiem a także wielcy kreatorzy mody chcą uzyskać odpowiedź na powyżej zadane pytanie.
Najważniejsze jest odkrycie związków pomiędzy działaniem mózgu a zachowaniem ludzi.
Wiemy już , że nie istnieje bezpośredni związek między określoną sferą mózgu a tak złożonym procesem jak akt zakupu.
Naukowcy wiedzą już jaki ośrodek mózgowy odpowiada za emocje, podejmowanie decyzji a jaki za dokonywanie wyboru. To bardzo ważna informacja dla przedsiębiorstw, które aby tę wiedzę wykorzystać muszą dysponować odpowiednimi środkami. Badania są drogie i długotrwałe.
Jednak firmy chciałyby wykorzystać wiedzę o mózgu do zwiększenia swoich obrotów a co za tym idzie – zysków firmy.
Jaki jest związek neuromarketingu z psychologią kognitywną?
Robert Panek : Psychologia poznawcza lub inaczej psychologia kognitywna, to dziedzina psychologii zajmująca się zagadnieniami poznawania przez człowieka rzeczywistości, tworzenia na tej podstawie wiedzy i wykorzystywania tej wiedzy w sterowaniu zachowaniem. Zakłada, że system poznawczy – umysł - zbudowany jest ze struktur, jakie tworzy, oraz procesów operujących na tych strukturach. Struktury nazywane są reprezentacjami poznawczymi, procesy zaś - procesami poznawczymi.
Psychologia poznawcza przyjmuje, że umysł - system poznawczy, czy też system przetwarzania informacji - tworzy wiedzę o rzeczywistości i potrafi wykorzystać ją do sterowania zachowaniem. Stąd też podstawowym problemem jest ustalenie, czym jest owa wiedza i jaki ma charakter, w jaki sposób jest ona tworzona i wykorzystywana.
Dlaczego warto szkolić się z neuromarketingu?
Robert Panek : Szkolenia z neuromarketingu pozwalają zdobyć wiedzę niezbędną dla udoskonalenia procesów marketingowych w nowoczesnych firmach w takich obszarach jak:
- zdobycie najnowszej wiedzy o umyśle Waszego konsumenta,
- posługiwanie się instrumentami jakimi naukowcy badają
podświadomość z ich wykorzystaniem w reklamie,
- zgłębienie historii neuromarketingu,
- zapoznanie się z przypadkami, konkretnych marek i reklam,
- udostępnienie menedżerom niedostępnych wcześniej rozwiązań,
które stworzą konkurencyjną przewagę.
Jakie przykłady kampanii z zastosowaniem wpływów neuromarketingu może Pan podać?
Robert Panek : Producent samochodów Daimler-Chrysler – badania dotyczą poprawy bezpieczeństwa jazdy a nie marketingu – jak twierdzi firma.
Producent sprzętu i oprogramowania telekomunikacyjnego ALCATEL – jak sprzedawać technologicznie zaawansowany produkt bez odwołania się do inteligencji kupującego.
Możemy również wymienić kampanie reklamowe takich koncernów jak: Coca-Cola, Procter & Gamble, General Motors, Kodak, Bank of America,Nestle.
Dlaczego neuromarketing zyskał taką popularność? Jak wyjaśnić jego fenomen?
Robert Panek : Jeżeli będziemy wiedzieli jaka jest reakcja najgłębiej położonych obszarówbuybutton.jpg mózgu to będziemy mogli dostarczyć klientom skutecznych bodźców .
Szacuje się, że amerykańskie firmy wydają rocznie na reklamę ponad 300 mld. dolarów z czego 40% reklam nie odnosi żadnego skutku.
Firma BrightHouse, Atlanta, USA prekursor w zastosowaniach neuromarketingu, na podstawie żmudnych badań, sformułowała tezę, że w mózgu człowieka istnieje „ buy button " taki przycisk kupna, że po jego uaktywnieniu klienci będą dokonywali niekontrolowanych zakupów.
Firma BrightHouse – w wyniku zaniepokojonej tym odkryciem opinii publicznej -umieściła oświadczenie, że przy obecnym poziomie wiedzy nie da się ustalić takiego przycisku kupna „buy button” . Jednakże wielu naukowców jest innego zdania.
Jednym słowem: Neuromarketing to nauka polegająca na wywieraniu wpływów. I to jest właśnie fenomen neuromarketingu.
Czym różni się neuromarketing od klasycznych badań marketingowych?
Robert Panek : Etapy procesu badawczego w badaniach marketingowych składają się z 11 podstawowych elementów:
1/ określenia celu badań,
2/ analiza sytuacji,
3/ określenie problemu badawczego,
4/ postawienie hipotez,
5/ analiza danych wtórnych,
6/ określenie metod zbierania danych pierwotnych,
7/ testowanie narzędzi badawczych,
8/ planowanie wyboru próbki,
9/ zebranie danych,
10/ analiza i interpretacja danych,
11/ przygotowanie raportu z badań.
Neuromarketing pozwala pozbyć się ze sfery marketingu wszystkich czynników nieracjonalnych i skupić się wyłącznie na poziomie naukowym. To wiedza o tym jak działa mózg i dlaczego ludzie decydują się na zakup danego produktu.