Szef czy szefowa, czyli o stereotypach płciowych w biznesie - szkolenia - Lauren Peso Polska S.A.

Szef czy szefowa, czyli o stereotypach płciowych w biznesie

Mężczyźni są urodzonymi przywódcami. Kobiety są zbyt delikatne, by prowadzić firmę czy zarządzać zespołem. Mężczyźni szybko podejmują decyzje, kobiety są niezdecydowane, często zmieniają zdanie. Mężczyźni nastawieni są na rywalizację, która w biznesie jest nieunikniona. Kobiety za bardzo wszystkim się przejmują i do tego są humorzaste – to tylko niektóre stereotypy, które jeszcze dziś w wielu biznesowych kręgach funkcjonują i utrudniają wzajemne zrozumienie się pań i panów na polu zawodowym. Stereotypy to jedna strona medalu, rzeczywistość jednak zdaje się je stopniowo obalać.

Szef czy szefowa, czyli o stereotypach płciowych w biznesie - nowy artykuł w Bazie Wiedzy Szkoleń Lauren Peso Polska S.A.Łatwo można wyjaśnić , skąd biorą się opinie podobne do wymienionych powyżej. Przeważenie ze zróżnicowania ról, jakie mężczyźni i kobiety mają do spełniają w społeczeństwie. Od zarania dziejów kobiety były i są wychowywane do pełnienia roli matki i opiekunki. Mężczyźni natomiast mają za zadanie zapewnić rodzinie byt. Jeśli więc kobieta poświęca dużo czasu i energii swojej pracy, uważa się automatycznie, że albo jest samotna albo jest złą matką i żoną i nie dba o dom. Poza tym od najmłodszych lat dziewczynki uczy się, że powinny być ułożone, że nie wszystko im wypada. Stąd później, w dorosłym życiu kobietom trudniej jest się przebić  w zdominowanym przez mężczyzn świecie biznesu. I dlatego padają ofiarą nie do końca sprawiedliwych osądów. Kiedy szef-mężczyzna zdecydowanie i jasno komunikuje podwładnym swoje zdanie i polecenia, nikt się nie dziwi. To jest naturalne i w porządku. Kiedy w taki sposób zachowuje się szef- kobieta, określa się ją mianem  bezdusznej, męskiej, mówiąc kolokwialnie - zołzy. Takie przykłady można mnożyć.

Tymczasem coraz więcej pań zajmuje wysokie stanowiska w dużych korporacjach. Czy są gorszymi szefami niż mężczyźni?  Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, mimo, ze przeprowadzono już mnóstwo badań na ten temat. Decyzje kobiet i mężczyzn oraz ich efektywność w pracy mogą być tak samo dobre lub złe. Psychologowie raczej zgodni są co do tego, że na kierowniczych stanowiskach świetnym menedżerem może być zarówno kobieta jak i mężczyzna. Ważne, jakim człowiek jest liderem, reszty można się nauczyć. Są i zdania, że to panie lepiej radzą sobie na kierowniczych stanowiskach. Jak mówi Prezes Zarządu firmy szkoleniowo-doradczej Lauren Peso Polska S.A. Kamil Kita: „kobiety są lepiej zorganizowane, chętniej się szkolą, zwracają uwagę na całokształt organizacji firmy, na jej perspektywy rozwoju. Mężczyźni są bardziej jednokierunkowi – widzą zadanie i wynik”. Tymczasem większość specjalistów przyznaje, że droga, która prowadzi na wysokie stanowiska jest bardziej skomplikowana dla pań i to właśnie przez stereotypy. Po pierwsze dlatego, iż przełożony zwykle ma obawy, że kobieta przerwie pracę na okres ciąży i wychowania dzieci. Po drugie, panie często zatrudniane są na stanowiskach pomocniczych, z których wolniej się awansuje. Po trzecie, ważna jest hierarchia wartości kobiety - panie czasami świadomie wybierają mniej obciążającą pracę, którą łatwiej pogodzić  z życiem rodzinnym. Zdaniem Kamila Kity kobiety same muszą pozbyć się ze swojej świadomości stereotypu, że nie mogą czegoś osiągnąć.

Te kobiety, które chcą piąć się na szczyt myślą często,  że  żeby to osiągnąć, muszą być zdecydowanie lepsze od mężczyzn w tym, co robią. Muszą często długo udowadniać, że mają odpowiednie umiejętności, wiedzę i doświadczenie, by objąć dane stanowisko. Jeśli nie widzą szans na awans w cudzej firmie, coraz częściej same decydują się na założenie działalności gospodarczej.  Właśnie to chęć bycia szefem , chęć samorealizacji jest najczęstszym motywem otwierania przez kobiety własnych firm. Panie mają swoje biznesowe upodobania, częściej inwestują np. w salony kosmetyczne, przedszkola czy firmy z branży ślubnej ale zdarzają się tez np. kobiece firmy remontowe.

Polki są bardzo przedsiębiorcze. Bardziej niż kobiety w innych krajach europejskich. Z badań Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ubiegłym roku (2010) własną działalność gospodarczą prowadziło w Polsce ponad 3 mln osób. Co trzecia z tych firm była w rękach kobiety.

aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, które charakteryzuje się szybkimi zmianami technologicznymi i rosnącymi oczekiwaniami klientów.
wiecej