Między zdaniem „Szkolenia nie są potrzebne”, a „Wiem wszystko i umiem wszystko” można postawić znak równości.
Pytanie, czy wszechwiedza i „wszechumiejętności” są możliwe…?!
Nawet, jeśli w jakiejś dziedzinie osiągniemy poziom mistrzostwa, to przecież nie jesteśmy jak samoaktualizujące się wtyczki w przeglądarce, które na bieżąco i automatycznie wzbogacają się o nowe funkcjonalności. Wiedza często ulega przedawnieniu, na rynku królują wciąż nowe trendy, a na pewne sprawy warto nabrać po prostu świeżego spojrzenia. ZMIANA oraz podatki są podobno jedyną stałą w biznesie...
Ciekawe, acz trochę przewrotne, jest perskie przysłowie:
„Przyznanie się do niewiedzy - to wiedza;
a do niemocy - moc…"
„Wiedza jest skarbem,
a praktyka jest kluczem do niego.”
Nie wystarczy więc sama wiedza teoretyczna. Najlepiej wykuć z niej umiejętności, które z powodzeniem będzie można wykorzystywać czy to w życiu zawodowym czy też osobistym. Szkolenia polegają właśnie na kształtowanie UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH. Podbudowa teoretyczna powinna zajmować ok. 20% treningu, a resztę czasu - całe 80% szkolenia powinny wypełniać liczne CIEKAWE ćwiczenia oparte o różne metody treningowe.
Z dobrych szkoleń opłaca się rwać garściami ile się da praktycznej wiedzy dla siebie. Zgodnie z modelowaniem w NLP – jeśli jeden człowiek coś umie (np. trener szkoleń), to mogą to zrobić niemal wszyscy!
Nurtujące pytania
Często pojawiają się pytania: „Co będę z tego miał?”, „Jakie mogę odnieść korzyści ze szkoleń?”, „Szkolenia są drogie. Czy pieniądze się zwrócą?”…
Zaczynając od ostatniego pytania...
Tak – pieniądze się zwrócą. Jednak warunkiem, by wydane pieniądze okazały się INWESTYCJĄ , by faktycznie pracodawca i pracownik "coś z tego miał", by innymi słowy: odnieśli korzyść, jest:
- profesjonalnie i wnikliwie przeprowadzona analiza potrzeb u Klienta i na tej podstawie...
- ...adekwatnie zaprojektowany program szkolenia, następnie...
- ...przeprowadzenie przez profesjonalnego trenera dynamicznego treningu. Nie bez znaczenia jest też... .
- ...raport poszkoleniowy zawierający m.in. wnioski dotyczące szkolenia, poziomu wiedzy uczestników po treningu i... problemy, pytania i obszary, które należałoby eksplorować w dalszym cyklu rozwojowym firmy,
- ewaluacja szkolenia.
Trener doskonały
Podstawą dobrze przeprowadzonego treningu jest zarówno świetne przygotowanie merytoryczne szkoleniowca, jego wiedza i – bogate DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE dotyczące zagadnień, z których szkoli oraz doskonałe umiejętności prowadzenia warsztatów.
Cóż nam z prawdziwego eksperta w dziedzinie analiz finansowych, jeśli nie potrafi transmitować trudnej wiedzy w sposób przystępny i ciekawy?! Z drugiej strony: na warsztatach z motywowania dla menedżerów, cóż nam po szkoleniowcu, który ma doskonałe umiejętności psychospołeczne, który skończył niejedną szkołę trenerską, ale nigdy nie zarządzał zespołem i tak naprawdę na własnej skórze nie poczuł tych problemów, z którymi muszą w codziennej pracy borykać się uczestnicy szkolenia...?!
Trener doskonały to trener – praktyk, który ma swoje określone specjalizacje treningowe, który stale się rozwija, który ma Osobowość, a jednocześnie potrafi na jakiś czas przestać być gwiazdą, by następnie znów jako autorytet na sali szkoleniowej udzielać uczestnikom prawdziwych informacji zwrotnych. Do tego - dobra autoprezentacja zmieszana z autentycznością i dużą dozą elastyczności. Trener jest jak kameleon - zmienia się w zależności od grupy uczestników (liczebności, stanowisk etc.), tematyki szkolenia i przebiegu jako takiego.
Korzyści, korzyści
W korzyściach wynikających ze szkoleń piękne jest właśnie to, że pewne cele osiąga i firma, i pracownik. Każda strona może wynieść coś dla siebie. Oto pewne ogólne korzyści, które płyną ze szkoleń:
- wzbogacenie/uaktualnienie wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności pracowników, co z kolei pociąga większą efektywność ich pracy,
- poprawienie komunikacji wewnętrznej organizacji,
- firma umożliwiająca pracownikom brania udziału w szkoleniach zyskuje status organizacji dbającej o personel (czynnik motywacyjny dla zespołu pracowniczego), większy prestiż firmy,
- pracownicy mocniej utożsamiają się ze swoim miejscem pracy (misją i celami firmy),
- poprawa relacji miedzy pracownikami (integracja) i lepsze stosunki na linii pracownik - pracodawca,
- zmniejszenie fluktuacji pracowników...