Warto poznawać rynek. Osobiście

Warto poznawać rynek. Osobiście

Szybko rośnie stopień wyspecjalizowania biznesowych narzędzi. Nawet precyzyjne metodologie menedżerskie, które jeszcze kilka lat temu wydawały się zwyczajnie zbędne, teraz stały się powszechnie obowiązującym standardem.

Nowy artykuł w Bazie Wiedzy Szkoleń Lauren Peso Polska S.A.Po prostu: okazało się, że bardzo wielu przydatnych w biznesie umiejętności można się łatwo nauczyć. Z tego względu rozmaitego typu programy szkoleniowe przeżyły epokę boomu. Wykwalifikowani trenerzy potrafią przecież w ciągu kilku godzin przekazać cały arsenał technik i tricków, z marszu przekładalnych na język biznesowej praktyki. W całym tym szumie niektórym zdawało się już, że klasyczne ekonomiczne narzędzia straciły na znaczeniu. Owszem, eksperci w zakresie biznesu i gospodarki wciąż pochylali się nad tabelkami i wykresami, które miały przybliżyć rodzące się na rynku tendencje, ale kilku kierowników – nawet wyższego szczebla – na tyle uwierzyło w instrumenty psychologiczne, że zdecydowało się gdzieś na marginesie pozostawić tradycyjną obserwację rynku: ufając raczej swoim intuicjom niż rzetelnym danym. Błyskawicznie przekonali się, jak wiele można stracić na tym pospiesznie zbudowanym zaufaniu. Oczywiście, nowe odkrycia w zakresie psychologii są niezwykle przydatne – ale przecież nigdy nie mogą zastąpić wnikliwej i dogłębnej analizy poczynań konkurencji. Właśnie z tego powodu znów rośnie ilość firm consultingowych – a tuż za nią idzie wzrost zainteresowania szkoleniami, pozwalającymi na nabycie choć pobieżnej orientacji w tych zagadnieniach.

Eksperci wskazują, że treningi w zakresie badań marketingowych oraz analiz rynku stały się niezwykle istotnym segmentem branży. Duży wysiłek jest wkładany obecnie w doskonalenie metodologii badania rynku, tak, żeby móc sprostać postępującej dynamizacji biznesowych procesów. Kilkanaście lat temu podobne  analizy mogły być prowadzone z pewnym spokojem - nowoczesność wymaga jednak zdolności podejmowania momentalnych decyzji, a korzystanie z usług firm consultingowych zwyczajnie przestaje wystarczać. Owszem, jeśli idzie  przygotowanie długodystansowych, kompleksowych strategii marketingowych – to nadal najlepsza opcja. Okoliczności są jednak nieubłagane: skuteczny menedżer musi już nie tylko orientować się w metodologiach badań rynku, ale także potrafić posłużyć się posiadanymi umiejętnościami w bezpośrednim biznesowym działaniu. Specjaliści starają się, żeby w przygotowanych szkoleniach nacisk położyć właśnie na praktykę. Teoria często dobrze brzmi na papierze: ale przecież dopiero rynkowe doświadczenie weryfikuje, które narzędzia są faktycznie przydatne. Zresztą, przecież nawet najbardziej prozaiczne elementy procesów badawczych nabierają sensu dopiero w konkretnym kontekście – kluczowa okazuje się więc zdolność precyzyjnej identyfikacji składających się na rynkowe otoczenie wpływów i zależności. Trenerzy przekonują, że o nabyciu tych zdolności decyduje przede wszystkim przejście odpowiednich programów szkoleniowych. Od siebie dodajmy, że – mimo wszystko - pewnie rzadko obędzie się bez pewnego wrodzonego talentu: ale przecież nawet najzdolniejszy menedżer musi poznać odpowiednie narzędzie, by móc się nimi posłużyć.

Jeśli trzymać się konwenansu – podsumowanie powinno jasno stwierdzić, dlaczego analizy rynkowe są tak istotne dla kadr kierowniczych. W tym wypadku to rozwiązanie odpada: takie badania od wielu lat są normą i nikogo nie potrzeba przekonywać o ich wadze w prowadzeniu biznesu. Nikogo też nie zdziwią metody, którymi posługują się badacze – to wciąż tradycyjne wywiady ankietowe, fokusy, burze mózgów... oczywiście, i w tej dziedzinie upowszechnienie się Internetu przyniosło kilka zmian: ale są ona raczej wyłącznie kosmetyczne. Po co więc ten artykuł? Po to, by podkreślić, że nie obecnie nie wystarczy już przeprowadzenie okresowych analiz, ale że menadżer - by sprostać rosnącym standardom -  zwyczajnie musi potrafić posłużyć się pewnymi narzędziami w codziennym działaniu, że musi potrafić czytać wyniki przeprowadzonych badań i posłużyć się specjalistycznymi instrumentami, by poddać dane obróbce. Współczesny biznes często wymaga decyzji podejmowanych w kilka sekund. Właśnie z tego względu warto zadbać, by potrafić samemu zrozumieć, co oznacza ciąg w cyfr w zestawieniu – zamiast w kluczowym momencie nerwowo wydzwaniać do konsultanta.

aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
Wyniki testu Gallupa dostarczają nam wiedzy, jak pracownicy lub kandydaci do pracy rozwiązują swoje problemy, pozyskują wiedzę i współdziałają z innymi. Dzięki temu wiemy, jakimi zasobami dysponujemy i w czym może tkwić źródło naszego sukcesu, jako całej organizacji.
wiecej