Wcale nie musimy rezygnować ze swoich upodobań - Autoprezentacja i Tożsamość z Adrianem Taborem - Lauren Peso Polska S.A.

Wcale nie musimy rezygnować ze swoich upodobań

Co możemy zrobić, by wraz z efektywną autoprezentacją nie zatracić swojej tożsamości, swojego JA?
    
Adrian Tabor, Wiceprezes Lauren Peso Polska S.A., Trener, Coach: Jak sama nazwa tematu wskazuje: musimy zaprezentować SIEBIE. I tutaj nasuwają się pytania: Komu? W jakiej sytuacji? Wszystko zależy od tego co chcemy osiągnąć.

Musimy pamiętać o tym, że przebierając się za “inną osobę” powinniśmy zadać sobie pytanie, czy jest to wyrażanie samego siebie... Wiele sytuacji (rekrutacja, konferencja, spotkanie firmowe itp.), w których się znajdujemy rządzą się pewnymi zasadami, a każdy z nas jest inny, ma swój styl.

Pamiętajmy o tym, na czym nam zależy i co możemy zyskać dzięki pozytywnej autoprezentacji. Wcale nie musimy rezygnować ze swoich upodobań np. mocnego makijażu, czy czerwonego koloru w garderobie. Powinniśmy pamiętać o tym, aby to co nosimy nie popsuło naszego wizerunku, a wręcz odwrotnie. Niech to będą rzeczy dopasowane do sylwetki, kolory do typu urody, makijaże do odpowiedniej sytuacji. Wspominając wcześniej o ulubionym czerwonym kolorze - może on stać się dodatkiem do każdego naszego ubioru.  Spowoduje to, że będzie to wyrażanie samego siebie, a jednocześnie pozytywnie wpłynie na wizerunek oraz będzie elementem wyróżniającym nas co z kolei spowoduje, że będziemy bardziej zapamiętywani.

Jak skutecznie wpływać na emocje odbiorcy?

Na emocje odbiorcy możemy wpływać pozytywnie lub negatywnie, także warto dobrze poznać naszego odbiorcę, miejsce, okazję do spotkania. Te informacje na pewno pomogą nam pozytywnie  i skutecznie wpłynąć na emocje naszego odbiorcy.

Musimy zadać sobie pytanie: Jakie emocje chcemy wywołać? W różnych sytuacjach będą one inne np. wystąpienie przed zarządem, komisją rekrutacyjną, negocjacjami handlowymi, spotkanie z nowo poznaną dziewczyną/chłopakiem. Mogą one być różne: zachwyt, wywołanie zakłopotania, zadowolenie, euforie itd.

Nawiązując do odpowiedzi na poprzednie pytanie, wszystkie te emocję możemy wywołać prezentacją własnej osoby, umiejętnością dopasowania do sytuacji, umiejętnością odnalezienia się w każdym towarzystwie, błyskotliwością, sposobem mówienia, akcentowania no i wreszcie - słuchania.

Co to są bariery komunikacyjne?

Bariery komunikacyjne to te elementy, które mają wpływ na skuteczność przekazywanych przez nas informacji.

Bardzo często mamy do czynienia z niezrozumieniem. Zastanawiamy się nad tym - z jakiego powodu nie dostałem pracy, nie podpisałem kontraktu, ale też nie wyciągamy wniosków z tego co się nam udało. Barier komunikacyjnych jest wiele: typ osobowości – najlepiej dogadują się osoby o takim samym typie; z innymi - bardzo często mamy problem, brak słuchania, kotwiczenie się na własnych przekonaniach, brak wykorzystywania pytań do zbierania informacji, brak znajomości języka, brak wiary w siebie, zajmowana pozycja, nieodpowiedni dobór nagłośnienia, niewyraźne wypowiedzi, slang...

Czy stosowanie NLP podczas wystąpień publicznych jest możliwe? Jakie mogą być tego skutki?

Oczywiście, że jest możliwe, a skutki zależą od umiejętności prowadzącego. Doskonale można wykorzystywać kanały odbioru, ponieważ człowiek odbiera na takich kanałach jak: wzrok, słuch, kinestezja.

Oprócz tego, że jesteśmy w stanie wykorzystywać narzędzia do wpływania na uczestników (wzrokowcy – prezentacje, słuchowcy – sposób mówienia, kinestetycy – rekwizyty) to dobry mówca będzie używał zwrotów, które będą skuteczne wobec wszystkich uczestników np. "To czym będę dzisiaj mówił", "to co usłyszycie," "to co zobaczycie podczas mojego wystąpienia" oraz "to czego będziecie mogli doświadczyć"... wpłynie na waszą skuteczność w życiu osobistym. Zostały tutaj użyte zwroty, które skierowane są do konkretnych grup odbiorców: "zobaczycie"– wzrokowiec, "usłyszycie, będę mówił" – słuchowcy; "doświadczycie" – kinestetycy.

Oczywiście, takich zwrotów jest dużo, dużo więcej, jak i narzędzi NLP, których możemy używać - tutaj do dyspozycji mamy ich całkiem sporo. Mogą to być jeszcze metaprogramy, kotwice miejsc, drabina możliwości i wiele innych. Należy jednak pamiętać o tym,  że aby używać narzędzi NLP w taki sposób, by wywierać wpływ, trzeba mieć naprawdę duże umiejętności!
aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, które charakteryzuje się szybkimi zmianami technologicznymi i rosnącymi oczekiwaniami klientów.
wiecej