„Jak w zegarku” - szkolenia - Lauren Peso Polska S.A.

„Jak w zegarku”

Na fakt, że zarządzanie pracownikami w nowoczesnym przedsiębiorstwie radykalnie różni się od zarządzania personelem w wielkim państwowym molochu, zwracaliśmy uwagę już nie jeden raz.

„Jak w zegarku”. O sztuce współpracy (w nowoczesnym przedsiębiorstwie)

Dużo słów padło na temat elastyczności działania, zdolności kreatywnego podejścia do pojawiających się problemów, kontrolowanego rozluźnienia dyscypliny – tak dużo, że chyba gdzieś po drodze zgubiliśmy samą istotę problemu. Bo przecież trudną kwestią nie jest wcale swobodne podejście do pracowników i takie manewrowanie ludzkim potencjałem, żeby każdy mógł czuć się spełniony – ale raczej połączenie tych cech z umiejętnością budowy zespołu, który posłuszny jest pewnym rygorom. Zupełna swoboda w działaniu być może brzmi kusząco, ale przecież wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nie sposób realizować poważnych zadań w momencie, kiedy każdy działa na własną rękę i według własnego widzimisię. Wtedy, gdy na horyzoncie pojawia się wyzwanie: każdy woli być częścią umiejętnie zorganizowanego zespołu, podlegającego zdyscyplinowanemu kierownictwu. Właśnie tutaj przed menedżerami stoi najpoważniejsze wyzwanie – budowy teamu, w którym panują dość elastyczne obyczaje, ale też teamu, który bez marudzenia poddaje się kierownictwu i jest efektywnie zorganizowany.

„Nie wiem dlaczego, ale dość szeroko rozpleniło się przekonanie, że kierownik może być dla pracownika kumplem” - mówi nam jeden ze specjalistów firmy Lauren Peso Polska SA, firmy zajmującej się treningiem skutecznych strategii menedżerskich. „Oczywiście, w wielu wypadkach podejście jest jak najbardziej wskazane – w żadnym jednak nie można sobie pozwalać na zniesienie dystansu dzielącego pracownika i przełożonego. Po przyjacielsku można porozmawiać na kawie, albo wtedy, kiedy akurat nie ma pilnych zdań. Co innego, gdy takie pilne zdanie się pojawia: wtedy pracownik musi znać swoje miejsce, a kierownik powinien być w stanie posłużyć się swoim autorytetem. To – wbrew pozorom – wcale nie kłóci się z dobrą atmosferą w pracy. Nawet lepiej, kiedy każdy potrafi znaleźć swoje miejsce w organizacji, bo dzięki temu nie rodzą się niepotrzebne napięcia, wynikające z rozchybotania zawodowej pozycji”. Wszystko to brzmi być może banalnie – ale wcale banalnym nie jest. Zarządzanie wymaga ogromnego wyczucia sytuacji, a także sporych kompetencji kierowniczych. Nieważne już, czy ktoś urodził się z charyzmą i intuicją, czy nabył te umiejętności właśnie w różnego typu szkoleniach: ważne, żeby cały czas zdawał sobie uwagę z posiadanej wiedzy, i przez cały czas próbował przekładać ją na język praktyki. To trochę jak z prowadzeniem samochodu – dojeżdża się dalej w momencie, kiedy uwaga jest skupiona na ostrzegawczych znakach. Inna sprawa, że samochód prowadzi się skuteczniej, gdy decyduje kierujący, a nie siedzący z boku pasażer; nie wszak ma żadnego powodu, żeby w działalności przedsiębiorstwa było inaczej.

Oczywiście, nie chodzi też o to, by stać z rózgą nad pracownikami i przez cały czas wymuszać bardziej efektywną pracę. Jeszcze raz podkreślmy: sztuką jest współpraca. Mimo że zmienił się i ustrój ekonomiczny, i sposób organizacji pracy: to przecież ostatecznie chodzi nam o zbudowanie z ludzi skutecznego mechanizmu, zdolnego realizować zadania na najwyższym poziomie. Nie, pracownik nie powinien być jednym z wielu kół zębatych, wykonującym skromny wycinek całościowej pracy – ale raczej integralną częścią organicznej całości, posiadającą swoje własne pomysły, idee, uzdolnienia i talenty, którymi dzieli się z całym zespołem, ale które finalnie jest w stanie podporządkować wspólnie wypracowanej wizji. I właśnie dążenie do stworzenia takiej organicznej całości musi być celem powodującym działaniami nowoczesnego menedżera.

aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
Wyniki testu Gallupa dostarczają nam wiedzy, jak pracownicy lub kandydaci do pracy rozwiązują swoje problemy, pozyskują wiedzę i współdziałają z innymi. Dzięki temu wiemy, jakimi zasobami dysponujemy i w czym może tkwić źródło naszego sukcesu, jako całej organizacji.
wiecej