Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie

Prędzej czy później każda osoba stojąca na kierowniczym stanowisku musi zmierzyć się z tym wyzwaniem. Nie ważne, w jak dobrych relacjach pozostajemy z pracownikami, jak sprawny zespół udało nam się zbudować, jak wysokiej klasy ekspertów zwerbowaliśmy – rynek zmienia się przecież z dnia na dzień, i każde przedsiębiorstwo, które chce pozostać przedsiębiorstwem konkurencyjnym, musi od czasu do czasu dokonywać modyfikacji w strukturze zatrudnienia. I jeśli nawet pracownikowi, który się nie sprawdził, trudno jest powiedzieć, że niestety musimy zakończyć współpracę – w tych wypadkach, kiedy takich zastrzeżeń nie ma, sytuacja staję się jeszcze bardziej złożona. Szczególnie, jeśli z daną osoba łączą nas budowane przez kilka lat zawodowe relacje i jeśli faktycznie – oprócz restrukturyzacji - nie ma żadnego innego powodu, by danego pracownika zwolnić. Chyba każdy menedżer czuje w takich momentach wyrzuty sumienia. Szczęśliwie jednak i nowoczesny biznes powoli się humanizuje. Jedną z nowinek, które przybyły do nas z Zachodu, jest tzw. outplacement pracowników, czyli system strategii HR, zwiększających elastyczność odejścia i ułatwiających powtórne odnalezienie się na rynku pracy.

Wbrew pozorom: stawka do wygrania wcale nie jest bagatelna. Także w Polsce coraz bardziej liczy się opinia, jaką cieszy się przedsiębiorstwo w oczach potencjalnych pracowników. Nie miejmy wątpliwości – dla prawdziwego specjalisty opinia taka może być kluczowo ważna w podejmowaniu decyzji u podjęciu współpracy. To jednak tylko najbardziej widoczna ze wszystkich korzyści płynących z outplacementu pracowników. Drugą – dalece ważniejszą – jest znaczna poprawa PRowego wizerunku. Chyba wszyscy już zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna na rynku jest opinia o marce. Przedsiębiorcy wydają olbrzymie pieniądze na kreowanie dobrego wizerunku brandu, co rusz powstają nowe marketingowe kampanie. Outplacement również jest jednym z takich działań: wszak firma, która będzie cieszyła się dobra opinią także zwalnianych pracowników, bardzo łatwo może przekuć ten kapitał w dalszą dynamizację swojego rozwoju.

Nie należy przy tym oczywiście pomijać także współczynnika ludzkiego. Mówi się, że w biznesie nie ma żadnych sentymentów – a chyba jednak powinny być. Wychodzimy już przecież z fazy drapieżnego kapitalizmu i coraz powszechniejsze jest przekonanie, że życie ludzkie nie kończy się na płaszczyźnie zawodowej. Okazuje się, że warto zmniejszyć zyski dla uzyskania innej korzyści. Ot, chociażby jak w omawianym wypadku – obopólnej korzyści psychologicznej.

Na czym polega w swojej istocie outplacement? Obecnie to dość złożony system. Zajrzeliśmy na stronę jednego z liderów w tym zakresie, przedsiębiorstwa Lauren Peso Polska SA. W skład sprawnie zorganizowanego outplacementu wchodzą nie tylko rozmaite zabiegi psychologiczne – obejmujące przede wszystkim strategie motywacyjne, umożliwiające podtrzymanie dobrej samooceny zwalnianego pracownika – ale także kursy i szkolenia, pozwalające odnaleźć się na nowoczesnym rynku pracy, a często i bezpośrednie interwencje, sprzyjające znalezieniu nowego pracodawcy. W istocie, trudno scharakteryzować poszczególne narzędzia wchodzące w skład arsenału HRowców - szczególnie, że w tym wypadku synergia działań jest ważniejsza niż gdziekolwiek indziej. Finalnie liczy się umiejętne połączenie mikro- i makro skali, dzięki któremu można najkrótszą drogą przeprowadzić daną osobę przez pułapki psychologiczne, by ostatecznie doprowadzić ją do znalezienia nowej pracy. Na naszym rynku wciąż mało firm oferuje pomoc w tego typu działaniach. Pozostaje mieć nadzieję, że sytuacja ta szybko ulegnie zmianie.

Cieszy natomiast fakt, że zainteresowanie usługami z zakresu outplacementu pracowników rośnie z miesiąca na miesiąc. Dobrze przecież mieć świadomość, że zwalniane osoby nie są pozostawiane samym sobie – ale że życie zawodowe może zachować pewną ciągłość, łatwo przekładającą się zresztą na osiągane przez gospodarkę rezultaty.

hr strefa wiedzy zobacz wszystkie
„Jeśli robisz to co zawsze robiłeś, dostaniesz w zamian to, co zawsze dostajesz”- Henry Ford.
wiecej
Choć minęło ponad 30 lat od czasów, gdy nasza gospodarka uległa transformacji otwierając się na kapitalizm, do dziś w niektórych firmach możemy spotkać przestarzały
wiecej