Skuteczna motywacja w nowych warunkach, czyli jak pandemia wpłynęła na potrzeby pracowników i możliwości pracodawców - hr - Lauren Peso Polska S.A.

Skuteczna motywacja w nowych warunkach, czyli jak pandemia wpłynęła na potrzeby pracowników i możliwości pracodawców?

motywacja lauren peso

Skuteczna motywacja w nowych warunkach, czyli jak pandemia wpłynęła na potrzeby pracowników i możliwości pracodawców?

Na to pytanie najlepszą odpowiedzi są najczęściej wyszukiwane w ostatnim czasie szkolenia takie jak:

Automotywacja i motywacja w warunkach pracy zdalnej oraz

Zarządzanie zespołem zdalnym.

Skąd takie zapotrzebowanie na te tematy? Główna przyczyna, to brak poczucia przez pracodawcę „nadzoru” nad pracownikiem. Oczekuje on, że szkoleniem wzmocni automotywację pracownika do podejmowania działań i zaangażowania w pracę, zaś przełożonego wyposaży w umiejętność zarządzania zdalnym zespołem.

Większość firm ma świadomość, że sercem każdej firmy są pracownicy. Pracownicy zmotywowani, zadowoleni, spełniający się w pracy oraz docenieni odwdzięczają się większą efektywnością i lojalnością. W czasach niepewności i zmian warto zadbać o ich motywację i kondycję psychiczną. Koniecznością jest wiedzieć co myślą i czują, by odpowiednio zareagować.

Z definicji „Automotywacja sprowadza się do motywowania samego siebie.

Jest to swego rodzaju pobudzanie samego siebie do podejmowania określonego działania.

Motywacja odnosi się do sfery psychicznej człowieka. Ma charakter wewnętrzny, atrybutowy, stanowi proces regulacji, który pełni funkcję sterowania czynnościami tak, aby prowadziły do osiągnięcia określonego wyniku, celu”.

Encyklopedia Zarządzania (Z. Jasiński, 2005, str. 249)

Upraszczając wyłapmy z tej definicji 3 słowa –

  1. CEL , wynik, efekt działań do którego dążę

  2. WNĘTRZE czyli JA (moja psychika, cechy wyróżniające mnie, atrybuty)

  3. POBUDZANIE czyli bodziec, który mnie pcha w kierunku celu

Bez spójności tych trzech obszarów nie mamy co mówić o automotywacji.

Najważniejszy jest CEL i umiejętność jego zakomunikowania. Pracownicy powinni wiedzieć co jest dla nich ważne, dla firmy i co firma chce osiągnąć. Cele realizujemy, podejmując określone działania.

WNĘTRZE to nasze cechy, umiejętności które nas wyróżniają na tle innych, zespołu w którym funkcjonujemy. Nasze indywidualne wewnętrzne potrzeby, pragnienia, predyspozycje, psychika. Duże znaczenie w obecnej sytuacji ma poczucie własnej wartości i pewności siebie, coś co nazywamy WIARĄ we własne siły. Mamy świadomość, że duży wpływa na nas mają INNI.

Na przełożonych spoczywa obecnie ogromna odpowiedzialność za budowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie pracowników.

BODZIEC, czyli wewnętrzna WARTOŚĆ MOTYWUJĄCA. Siła, która będzie pracownika ciągnęła do przodu. Może być nią wszystko – złość, duma , strach, obawa, miłość, odpowiedzialność, wzbudzenie zazdrości, wstyd, odpowiedzialność. Każdy ma swój bodziec. Automotywacja nie jest prosta…. wymaga wysiłku i determinacji i nasz organizm to wie, dlatego zaczyna się czasem bronić.

 

To że wszystkich zaskoczyła pandemia to jasne i oczywiste. Większość menadżerów nie jest przygotowana, by skutecznie zarządzać zdalnie zespołem.

Głównie borykają się z decyzją - zaufać czy kontrolować? Zespół nagle przestał pojawiać się w biurze, nie ma bezpośredniego kontaktu z ludźmi.

Jakie cechy powinien mieć lider w obecnym czasie ? Czego oczekują pracownicy? Jeśli menedżer wcześniej nie zadbał o swoje umiejętności, to niewiele obecnie zrobi. Powinien on szukać rozwiązań i słuchać czego oczekują jego ludzie.

Pracodawcy zaczynają zwracać mocniej uwagę na miękkie aspekty zarządzania. Do tej pory głośno jedynie się mówiło o indywidulanym podejściu do pracownika. Obecna sytuacja zaczyna to na pracodawcy wymuszać.

Idzie era „szefa-psychologa”, który będzie potrafił „wejść do głowy” swojego pracownika.

Praca nad motywacją swoich pracowników, to ciągły proces. Dlaczego jest tak ważna? Możemy wyposażyć swoich pracowników w najlepsze narzędzia w postaci dobrego samochodu, telefonów, sprzętu, szkoleń. Jednak jeśli im nie będzie się chciało tego wykorzystać – zespół nie osiągnie takiej efektywności jak by mógł.


Z naszych zapytań i ankiet, przeprowadzonych podczas szkoleń i webinarów, powtarzają się następujące potrzeby/oczekiwania pracowników względem przełożonego tak wyrażone:

1. ZAUFANIE – jestem odpowiedzialnym pracownikiem, wiem co mam robić, więc nie sprawdzaj mnie co godzinę i nie pytaj co robię. Jak nie odbieram telefonu, to nie dzwoń 5 razy w ciągu 20 minut „Bo potrzebuje na cito raportu”.


2. ZROZUMIENIE i elastyczność– każdy ma swoje problemy, dzieci wymagają zainteresowania i opieki, warunki mieszkaniowe nie pozwalają na aktywne uczestnictwo w spotkaniach. Nie mogę być o 12 na zebraniu. Nawet online. Wykonam swoją pracę o dogodnej w moich warunkach godzinie.


3. WSPARCIE – porozmawiaj, wysłuchaj mojego zdania, doceń zaangażowanie, pochwal za wynik, zauważ mój wysiłek i pracę


4. JASNO OKREŚLONE CELE I STRATEGIA – pokaż, że nadal mamy cel i wiemy w którym kierunku idziemy, że firma ma pomysł i patrzy w przyszłość, że jest przygotowana na takie zmiany, - daj mi poczucie bezpieczeństwa.


5 DOCENIENIE I POCHWAŁY - doceń i zauważ zaangażowanie, pochwal mnie za wynik, zauważ mój wysiłek i pracę. Wzmocnij moje poczucie własnej wartości, celebrujmy wspólnie nawet małe sukcesy. Rzeczy chwalone są chętniej powtarzane. Najbardziej skuteczna i trwała forma motywacji

W sieci na portalach społecznościowych zdecydowanie królują #docenienie #pochwała.

Każdy z szefów powinien zacząć od wypracowania nowych ZASAD współpracy i działania w swoim zespole.

Warto poświęcić pracownikowi czas, by wiedzieć co każdego indywidualnie motywuje, jakie mają potrzeby, czego by oczekują od pracodawcy.

 

Czego pracownicy oczekują od pracodawcy i co jest dla nich obecnie ważne?

1. Stabilność zatrudnienia, nawet kosztem obniżenia wynagrodzenia.

2. Komunikacji podejmowanych przez firmę działań. Informacji stonowanych, wyważonych a nie tych podsycających panikę i niepokój.

3. Poczucie bezpieczeństwa i dbałości pracodawców o pracownika w czasie pandemii, możliwość pracy zdalnej.

4. Wsparcie psychologiczne – psycholog lub szkolenie jak radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami.

Stres spowodował osłabienie naszego zdrowia i kondycji psychicznej. Firmy zauważyły to i powoli dają pracownikowi możliwość skorzystania z takiego wsparcia.

Warto zainwestować w motywację sowich pracowników, dać im poczucie bezpieczeństwa, zatroszczyć się o ich potrzeby, okazać zrozumienie, pokazać jak radzić sobie w stresowych sytuacjach zarówno w pracy jak i w domu. Z pewnością docenią takie działania i odwdzięczą się zaangażowaniem i lojalnością.

Reszta będzie należała do WAS. Bo WIEDZIEĆ to jedno a DZIAŁAĆ to coś zupełnie innego  

hr strefa wiedzy zobacz wszystkie
„Jeśli robisz to co zawsze robiłeś, dostaniesz w zamian to, co zawsze dostajesz”- Henry Ford.
wiecej
Choć minęło ponad 30 lat od czasów, gdy nasza gospodarka uległa transformacji otwierając się na kapitalizm, do dziś w niektórych firmach możemy spotkać przestarzały
wiecej