Strategia DEI – chwilowy trend, czy etyczny obowiązek - szkolenia - Lauren Peso Polska S.A.

Strategia DEI – chwilowy trend, czy etyczny obowiązek?



4 dniowy tydzień pracy W świecie nowoczesnych technologii i automatyzacji pracy, empatia może stanowić wartościowy wyróżnik i znaczącą przewagę konkurencyjną. Budowanie efektywnych zespołów opartych na różnorodności, zapewnienie pracownikom równych szans rozwoju i wyrażania własnych opinii oraz tworzenie takiego środowiska pracy, w którym każdy czuje się szanowany i doceniany to nie tylko aktualny trend w zarządzaniu procesami HR, ale trwała zmiana, która naprawdę może „zrobić różnicę”. Idea DEI to nie tylko kwestia statystyczna, ale przede wszystkim bogactwo perspektyw i umiejętności, dlatego najwyższa pora wynieść takie hasła, jak różnorodność, równość i inkluzywność na sztandary!

Czym jest budowanie kultury organizacyjnej w oparciu o ideę DEI?


Procesy biznesowe podlegają nieustannym transformacjom, które mają na celu przywrócenie właściwego balansu między maksymalną automatyzacją pracy, a ludzkim podejściem do pracowników. Współczesny biznes wysoko honoruje przede wszystkim różnorodne, sprawiedliwe i niewykluczające nikogo organizacje które elastycznie reagują na wszelkie zmiany gospodarczo-społeczne. Jednym z kluczowych elementów nowoczesnego zarządzania organizacją jest promowanie empatii i samoświadomości oraz budowanie kultury organizacyjnej wokół idei DEI.

W największym skrócie strategia DEI odnosi się do trzech obszarów, które stanowią jednocześnie podstawowe i najważniejsze prawa człowieka: Diversity (różnorodność), Equity (równość), Inclusion (inkluzywność, włączanie).

Obszary te są coraz częściej wpisywane w cele zrównoważonego rozwoju największych światowych organizacji, choć nieformalnie już od lat stanowią oś funkcjonowania znacznie mniejszych podmiotów, dla których pracownicy nie są jedynie trybikiem w maszynie. W strategii DEI nie chodzi bowiem, by ująć zasadę różnorodności, równości i inkluzywności na papierze, by chwalić się nim na spotkaniach zarządu z partnerami biznesowymi, ale na autentycznym respektowaniu zasad w toku codziennej pracy, już na etapie rekrutacji pracowników.

Różnorodność w praktyce


Różnorodność w miejscu pracy odnosi się zarówno do cech demograficznych pracowników, takich jak płeć, wiek orientacja seksualna, jak i cech kulturowych, takich jak pochodzenie lub poczucie przynależności do konkretnej grupy. Ale nie tylko. Różnice mogą dotyczyć także posiadanych umiejętności, stylu pracy, poglądów, doświadczeń, perspektyw i aspiracji. Każda z tych cech może stanowić wartość dla zespołu oraz przyczyniać się do jego kreatywności, efektywności i innowacyjności. Z obserwacji wynika bowiem, że zespoły zróżnicowane potrafią znacznie lepiej rozwiązywać problemy. Każda osoba patrzy bowiem na dany problem z zupełnie innej perspektywy, zauważając przy tym nowe szanse i niestandardowe rozwiązania.

Zarządzanie różnorodnością, w ramach strategii DEI, pozwala tak budować zespoły, by lider mógł wykorzystywać wszystkie mocne strony i wzmacniać słabe strony osób, którymi przewodzi, ale także by każdy uczestnik mógł z empatią, uważnością i ciekawością zmierzyć się z własnymi stereotypami i uprzedzeniami. Zarządzanie różnorodnością pozwala z jednej strony gromadzić i wykorzystywać wiedzę o każdej osobie zatrudnionej, ale także wpływac na wzrost samoświadomości każdego pracownika.

Równość w praktyce


Równość, w ujęciu strategii DEI, koncentruje się na przywracaniu równych szans i sprawiedliwego traktowania wszystkich osób zatrudnionych. W praktyce oznacza to eliminację wszelkich barier, zapewnienie odpowiedniego wsparcia, przeciwdziałanie dyskryminacji, umożliwienie wykorzystywania pełni swojego potencjału, a także sprawiedliwego wynagradzania za pracę. Zarządzanie równością to podejmowanie działań zmierzających do ułatwienia dostępu do pracy na równych zasadach np. osobom z niepełnosprawnościami.
Zarządzanie równością to nie tylko konkretne działania w celu przeciwdziałania dyskryminacji lub marginalizacji konkretnych grup lub osób, ale przede wszystkim edukacja uświadamiająca innym prawdziwe potrzeby, cele i preferencje wszystkich osób tworzących daną organizację.

Inkluzywność w praktyce


Inkluzywność, czyli włączanie wszystkich pracowników do aktywnego uczestnictwa w życiu firmy, sprawia, że każda osoba czuje się bardziej szanowana i doceniana. Wpływa to bezpośrednio na jej zaangażowanie i lojalność oraz zwiększa jej kreatywność i motywację do pracy.

Zarządzanie inkluzywnością to w praktyce takie tworzenie kultury organizacyjnej i środowiska pracy, które dostrzega, akceptuje i szanuje każdą osobę zatrudnioną w danej firmie. To podejmowanie świadomych działań prowadzących do tego, by każdy pracownik mógł swobodnie wyrażać własne zdanie, opinie lub wątpliwości, bez obaw o bycie wyśmianym lub zlekceważonym. Inkluzywność sprawia, że pracownicy zyskują poczucie większej sprawczości i autentycznego wpływu na rozwój firmy.

Jakie korzyści daje zastosowanie strategii DEI w biznesie?


Osiągnięcie wszystkich celów w ramach strategii DEI wymaga od organizacji budowy określonych struktur i zasad, które powinny być przestrzegane przez wszystkich pracowników, niezależnie od pozycji. Wymaga zaangażowania na wszystkich poziomach, jednak korzyści, jakie ze sobą niesie są nie do przecenienia:

  • efektywniejsze zarządzanie organizacją,
  • pozytywny wizerunek firmy,
  • lojalność pracowników,
  • większe zaangażowanie pracowników w rozwój firmy,
  • zyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku,,
  • usprawnienie pracy zespołowej,
  • przyciąganie nowych talentów,
  • poczucie docenienia, zauważenia i szacunku wewnątrz organizacji,
  • zwiększenie innowacyjności poprzez wdrażanie niestandardowych pomysłów,
  • lepsze wyniki finansowe.


Zasady wdrażania strategii DEI


Różnorodność, równość i inkluzywność powinny być nie tylko sztucznie wykreowanym obowiązkiem, dumnie wybrzmiewającym z dokumentów i deklaracji zarządu, ale strategicznym filarem codziennego funkcjonowania organizacji na każdym jej poziomie.

Wdrożenie strategii DEI w praktyce obejmuje m.in.:
  • edukację pracowników z rozumienia zasad różnorodności, równości i inkluzywności,
  • szkolenia zmierzające z jednej strony do samopoznania siebie, jak i większej świadomości potrzeb i preferencji pozostałych członków zespołu,
  • warsztaty uczące tolerancji, empatii i szacunku,
  • zapewnienie narzędzi do otwartej komunikacji i wyrażania własnych opinii,
  • wypracowanie standardów rozwiązywania ewentualnych konfliktów,
  • organizowanie wolnych od uprzedzeń procesów rekrutacyjnych,
  • umożliwienie budowania różnorodnych zespołów w ramach jednej organizacji,
  • eliminacja blokad i zapewnienie odpowiedniego wsparcia osobom, które tego potrzebują,
  • wprowadzenie jasnych wytycznych odnośnie zasad wynagradzania za pracę,
  • organizacja spotkań i wydarzeń integrujących wszystkich pracowników.


Strategia DEI promuje twórcze i innowacyjne podejście do prowadzenia działalności. Kiedy różnorodne perspektywy, zdania i doświadczenie włączane są do codziennych procesów i decyzji, organizacja zyskuje zdolność realizacji naprawdę innowacyjnych pomysłów oraz bardziej twórczego rozwiązywania problemów. Pomaga także budować lepszy świat i lepszą przyszłość, wolną od uprzedzeń, stereotypów i dyskryminacji.
2021-03-15
aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
W świecie nowoczesnych technologii i automatyzacji pracy, empatia może stanowić wartościowy wyróżnik i znaczącą przewagę konkurencyjną.
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, które charakteryzuje się szybkimi zmianami technologicznymi i rosnącymi oczekiwaniami klientów.
wiecej