Jak zarządzać kreatywnością ?

Jak zarządzać kreatywnością ?

O kreatywności w biznesie mówi się ostatnio coraz więcej – czasami tak dużo, że zupełnie można stracić orientację, o co właściwie idzie. Podkreśla się wagę pasji, wagę niebanalnych rozwiązań, nieszablonowego myślenia... i finalnie całe to gadanie zupełnie się rozmywa, a menedżerowie ze spokojem wracają do starych przyzwyczajeń. A przecież cała sprawa nie pochodzi znikąd. W płynnym świecie współczesnego biznesu właśnie kreatywność, pozwalająca odróżnić się od konkurencji, zdawała się drogą prowadzącą w sukces. Zresztą, uprzedźmy fakty: badania rynkowe wskazują, że ta opinia jest jak najbardziej uzasadniona. Chyba właśnie z tego powodu raz jeszcze podjąć problem kreatywności: stwierdzić czym ona jest, gdzie jej poszukiwać, i wreszcie - co może najważniejsze - jak nią zarządzać tak, by przedsiębiorstwo faktycznie odnosiło z niej korzyści.

Jak zarządzać kreatywnością?

Psychologowie są tutaj bezlitośni - osoby twórcze stanowią zaledwie niewielki odsetek ogółu społeczeństwa. Czasy sprzyjają co prawda osobistemu rozwojowi, i sporo łatwiej jest obecnie dbać o te elementy naszego charakteru, które sprzyjają kreacji nowatorskich idei. Nie dajmy sobie jednak mydlić oczu: wciąż niezwykle trudno znaleźć jest te jednostki, które pasję łączą z talentem i energią, pozwalającą wykorzystywać uzdolnienia w praktyce. Specjaliści od HR przygotowali cały szereg testów, pozwalających wyłonić spośród kandydatów te osoby, które dysponują autentycznym potencjałem – wypada więc wierzyć na słowo, że przynajmniej ten etap nie nastręcza już większych trudności; wypada wierzyć tym bardziej, że jest on dopiero wstępem do prawdziwych problemów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że rutyna codziennego życia przedsiębiorstwa potrafi uśpić każdy zapał. Jeśli więc menedżer chce na poważnie zaangażować kreatywność w bieżące działania organizacji – musi wykazać się niebanalnymi umiejętnościami i sporym wyczuciem. Finalnie idzie bowiem o to, by uzgodnić kreatywność i rygor: tak, by twórcza praca mogła przełożyć się na wyniki osiągane przez cały zespół.

Zapytaliśmy jednego z trenerów Lauren Peso Polska SA, jak obecnie wygląda kwestia szkolenia menedżerów – i czy możliwe jest nauczenie się podstawowych technik, pozwalających posłużyć się pasją w codziennym działaniu przedsiębiorstwa. „Żeby zrozumieć istotę problemu, musimy odrzucić dawne nawyki myślowe. Stare przedsiębiorstwa, opierające się o mechaniczny niemal podział pracy – odeszły (z grubsza rzecz biorąc) do lamusa. Obecnie liczy się dynamika działania, dynamika wynika bezpośrednio ze zdolności budowania nowych rozwiązań, z kolei zdolność budowania nowych rozwiązań: z kreatywności łączonej ze zdolnością rozpoznawania bieżących rynkowych tendencji. Współczesny menedżer musi być w stanie inspirować twórcze działania swoich podwładnych i kierować je odpowiednią drogą. Wciąż pracujemy nad taktyką, umożliwiającą szkolenie menedżerów według tych wytycznych; osiągane przez nas rezultaty pozwalają jasno postawić sprawę: tak, możliwe jest już szkolenie kadr zarządzających w ten sposób, by potrafiły się one umiejętnie dysponować kreatywnością zespołu”. I choć ta opinia powinna nas krzepić: nie miejmy też złudzeń, że nawet jeśli dobry trener może nam przekazać cały arsenał użytecznych narzędzi, to finalnie równie ważne okazują się osobiste wyczucie oraz praktyka, ucząca odpowiedniego spojrzenia na całość problemu. Być może zresztą wciąż warto podkreślać, jak ważne jest to, by nigdy nie zamykać swojego umysłu na nowe rozwiązania, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają się zupełnie chybione. Na drodze Kolumba do Indii też miała stanąć wietrzna i burzliwa krawędź świata – a stanął nowy kontynent.

Coraz częściej zbywamy mówienie o kreatywności wzruszeniem ramion, sądząc, że cała sprawa jest przegadana i warta funta kłaków. Nie dajmy się jednak łudzić – kreatywność ma kluczowe znaczenie, ale zamiast wciąż o niej mówić, powinniśmy nauczyć się nią dysponować. Potrzeba całych pokładów cierpliwości i mnóstwa nieudanych prób: ale fakty wskazują, że warto. Jeśli chcielibyśmy wymienić kilka firm, które błyskawicznie zawojowały dla siebie rynek – z reguły okaże się przecież, że to te same firmy, które potrafiły popatrzeć na dobrze znane zagadnienie w zupełnie nieznany dotąd sposób.

aktualnosci zobacz wszystkie Lauren Peso
2021-03-15
AC/DC – poznaj najskuteczniejszą metodę oceny pracowników!
wiecej
aktualnosci zobacz wszystkie
Wyniki testu Gallupa dostarczają nam wiedzy, jak pracownicy lub kandydaci do pracy rozwiązują swoje problemy, pozyskują wiedzę i współdziałają z innymi. Dzięki temu wiemy, jakimi zasobami dysponujemy i w czym może tkwić źródło naszego sukcesu, jako całej organizacji.
wiecej